سوغات زنجان را بشناسید

چراکه برای بازار زنجان فصل خاصی تعریف نشده است. بنابراین نمیتوان زمان خاصی برای بازدید از این بازار تعریف کرد. این بازار که ساخت آن در دوره آقا محمد خان قاجار آغاز شد و در زمان فتحعلی شاه به پایان رسید، بزرگترین بازار سرپوشده ایران به شمار میآید.

بازار صنایع دستی در زنجاندر هر روزی از سال که شما قدم در بازار زنجان بگذارید، با غوغایی از جمعیت روبرو خواهید شد. که روز هشتم محرم هر سال دسته عزاداری بزرگی را برگزار میکند که قدمتش به دوران قاجاریه میرسد. سپس به وسیله دیواره های بعدی، طرح کلی را تقسیم بندی کرده و میانه سطوح را با نقش های ملیله که قبلا به وسیله دست و انبری ظریف با نوار ملیله ساخته شده پر میکنند.

از این رو، فضای داخل بازار زنجان سوغات زنجان پر از مغازههای چاقوفروشی است. در سفر به زنجان، بازارها و مراکز خرید زنجان از جمله جاهایی هستند که توجه گردشگران را به خود جلب میکنند. اگر قصدتان خرید صنایع دستی مسی زنجان یا آشنایی با آنها است این مطلب را تا انتها همراه زنجان کرافت باشید.

اما اگر چندان با آب و هوای سرد سازگاری ندارید، بهتر است با توجه به آب و هوای شهر زنجان، فصلهای گرم سال را برای بازدید از این بازار انتخاب کنید. شهر زنجان، از شهرهای قدیمی ایران است و بیشتر آثار تاریخی آن مربوط به دوره قاجار میباشد.

شهر زنجان، مرکز استان زنجان، از شهرهای شمالغرب ایران است. علیرغم اینکه حوضهٔ رود شور ۷۰ درصد مساحت استان را شامل میشود، درصد بسیار کمی از آبهای سطحی استان را به خود اختصاص دادهاست. هرودوت در کتاب چهارمش در مورد این مردمان مینویسد: بهاعتقاد برخی مورخین، سکاها ابتدا در آسیا مسکن داشتند، بعد ماساگتها آنان را بیرون رانده و سکاها از رود آراکس (جیحون) گذشته، به زمین کیمریها وارد شدند.

کانال صنایع دستی زنجان

تهیه برنامه های تلویزیونی و حتی ساخت فیلم مستند و صفحه آرایی کتاب از ملیله کاری زنجان به منظور معرفی و شناساندن هر چه بیشتر این هنر اصیل و ارزنده به هنردوستان کشورمان. ارتفاع هر دو تالار ۵٫۲۰ متر است.

این جشنواره توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار میشود و هر ساله گروههای مختلف تئاتر از ایران، اقلیم کردستان عراق و ترکیه در آن شرکت مینمایند. او در دولت یازدهم و دولت دوازدهم به ریاست جمهوری حسن روحانی برای یک دوره ۸ ساله دیگر نیز، وزیر نفت ایران بود.

این قانون دولت را مکلف کرد همه آثار ملی را شناسایی و فهرست کند و به اطلاع عموم برساند. در تمامی این عناصر میتوان تکنیکهای معماری دوران قاجاریه مثل استفاده از آجر و ایجاد طرحهای هندسی مختلف، ایجاد تزئیناتی مثل طاقها و قوسهای هلالی شکل، کاشیکاریهایی با طرحهای مختلف، ستونهایی با نمای گلدانی و چندین مورد دیگر را به وضوح تماشا کرد.

موسیقی از جمله مولفههای مهم فرهنگی مردم کرد میباشد. مسجدها، سراها و حمامها که در سالهای بعد به این بازار اضافه شدند، در کنار سایر عناصر آن از جمله تیمچهها، چهارسوقها و کاروانسراها، همگی حکایت از یک بازار اصیل ایرانی دارند.

صنایع دستی زنجان چاروق دوزیالبته غیر از چاقو، زنجانیها در ساخت سایر اجناس با لبه تیز مثل قیچی، قلم، دشنه، ناخن گیر، قداره و شمشیر هم تبحر فوق العادهای دارند که همه این اجناس در داخل بازار زنجان یافت میشوند. البته این سخن بدین معنا نیست که فصل زمستان باعث سردی بازار میشود.

وزش باد راز در فصل سرد سال منجر به گرمی و صعود هوا شده، شرایط را برای بارش فراهم میکند. فصل مناسب برای بازدید از بازار زنجان چه زمانی است؟ مردم زنجان به زبان ترکی صحبت میکنند. این دانشکده دارای ۷ گروه آموزشی: زبان و ادبیات فارسی، زبان و ادبیات عربی، فلسفه و حکمت اسلامی وادیان و عرفان، فقه و حقوق اسلامی، تاریخ و باستانشناسی، جغرافیا، علوم قرآن و حدیث و ۹ رشته درمقطع کارشناسی و۲۱ رشته درمقطع کارشناسی ارشد و ۳ رشته درمقطع دکتری است.

انشا در مورد صنایع دستی زنجاندسترسی آسان به مجموعه تجاری اشراق از نقاط مختلف شهر زنجان، از دیگر مزایای این مرکز است. پاساژ اشراق زنجان که بدون شک یکی از بهترین پاساژ زنجان به شمار میآید، در میدان رسل زنجان، جنب دارالقرآن واقع شده است.

۲ بازارها و مراکز خرید زنجان کجاست؟ ما نیز در این مقاله از مجله گردشگری لیدوماتریپ، قصد داریم تا شما را با بازارها و مراکز خرید زنجان و سوغاتیها و صنایع دستی این شهر بیشتر آشنا کنیم تا سفری لذتبخش به این شهر داشته باشید.

نمایشگاه و فروشگاه صنایع دستی زنجان

ولی هنوز برخی از مردم شهر، به آن زنگان نیز میگویند. بازارهای این شهر، در ارائه انواع کالاها تنوع زیادی دارند. در این بازار نیز کاروانسراها و سراهای زیادی در راستههای فرعی وجود دارند که هرکدام برای کسب و کاری خاص هستند.

پس از پایان سلطنت نادرشاه از سرنوشت بدرخان نیز خبری در دست نیست. خرید کردن و بازدید از مراکز خرید، یکی از تفریحاتی است که گردشگران در طول سفر خود انجام میدهند؛ پس داشتن اطلاعات در مورد مراکز خرید شهر مقصد، بسیار مفید خواهد بود.

صنایع دستی زنجان صادقی

در ادامه به معرفی این مراکز خرید و بررسی ویژگیهای آنها میپردازیم؛ پس با ما همراه باشید. بازارها و مراکز خرید زنجان کجاست؟ بازار قیصریه که در بازار تاریخی زنجان واقع شده، در حال حاضر محل فروش اجناس لوکس است.

درباره صنایع دستی زنجان

در حال حاضر در استان بوشهر چهارده گمرک وجود دارد. بازار زنجان چنان وسعت و عظمتی دارد که ساعتها و حتی روزهای زیادی را میتوان در آن حضور یافت و شگفت زده شد. بازار سنتی شهر زنجان و پاساژهای اشراق، پردیس، تهران، مروارید و بسیاری دیگر، از جمله بازارها و مراکز خرید زنجان به شمار میروند.

بازار بزرگ و سنتی زنجان که از طولانیترین بازارهای جهان محسوب میشود و بسیاری پاساژهای مدرن دیگر در شهر زنجان و همچنین اماکن تاریخی این شهر، آن را به یکی از قطبهای گردشگری ایران بدل کردهاند. همچنین وجود مساجد زیاد در این بازار گویای پویایی این مجموعه از زمانهای قدیم است.

نام قدیم این شهر، زنگان بوده که بعد از حمله اعراب به زنجان تغییر یافته است. این شهر همچنین خاستگاه یکی از مکتبهای نگارگری ایران میباشد که با نام همین شهر، «مکتب تبریز»، شناخته میشود که در دوران ایلخانان، جلایریان، ترکمانان قراقویونلو و آققویونلو و صفویان شکل گرفتهاست.

معرفی صنایع دستی استان زنجاناز صنایع دستی معروف زنجان می توان ساخت اشیای فلزی همچون ملیله کاری، چاقو سازی و چارق دوزی را نام برد. از این رو ساخت جواهرات مسی در ایران خلق یک اثر هنری محسوب می گردد.

خرید صنایع دستی زنجان

ریزه کاری و نازک کاری چوب روش دیگری از ساخت فرآورده های چوبی است که طی آن به وسیله وسایل نجاری نظیر اره، رنده و مغار قطعات کوچک چوبی آماده شده و به صورت روکش روی بدنه چوبی چسبانده می شود.

فروشگاه صنایع دستی زنجان چاقو

این استان با دارا بودن تنها ۱ درصد از مساحت کشور نزدیک به ۸ درصد در اقتصاد و تولیدات ایران نقش دارد. شهر زنجان، که از زمانهای گذشته پل ارتباط تجاری بین فلات مرکزی ایران و منطقه آذربایجان بوده است، بازارها و مراکز خرید متعددی دارد.

صنایع دستی مهم استان زنجانبنایی هشت ضلعی است، که هشت مناره در اطراف آن وجود دارد. در بازار تاریخی زنجان، مانند همه بازارهای سنتی ایران، راستههای مختلفی برای اصناف گوناگون وجود دارند. از همین رو، تعداد این مراکز خرید زیاد است و گردشگران برای خرید کردن از بازارها و مراکز خرید زنجان، انتخابهای زیادی خواهند داشت.