پیستون دارای سر صاف: سطح تاج این پیستونها صاف و یک دست است. 3- مقعر مثل : در رخ تحت ، تراز بالای پیستون ، مقعر می پیستون فورج tu5 باشد. در برخی از خودروها نیز در هر سیلندر از دو سوپاپ ورودی و دو سوپاپ خروجی استعمال می شود که به آن سیلندر ، سیلندر چهار سوپاپه گفته می شود. از آنجایی که ضربات پیستون به شاتون منتقل میشود همین قطعه باید در برابر ضربات استحکام به اندازه داشته باشد به منظور از فولاد ساخته میشوند. پیستون اولین قطعه موتور است که شروع به حرکت میکند و انرژی بهوجود آمده از احتراق سوخت را به میل لنگ منتقل مینماید. اهمیت احتراق سوخت در سیلندرها، پیستون به رخ رفت و برگشتی حرکت میکند که همین حرکت از شاتون به میل لنگ منتقل میشود. شاتون نقش مهمی در حرکت دورانی دارااست و پیستون قطعهای استوانه صورت هست که به شاتون وصل میشود و حرکت رفت و برگشتی در سیلندر دارد. پیستون (Piston) قطعه ای تقریباً استوانه ای صورت است که درون سیلندر حرکت رفت و برگشتی انجام می دهد. در شکل ذیل قرار دادن حلقه پیستون در باطن شیار پیستون را بازدید می کنید. نصیب سر پیستون که محل قرار گرفتن رینگ های آن می باشد کاملاً دایره ای صورت می باشد و در معرض حرارت بیشتری قرار دارد. محصول پیستون ها از چدن یا آلومینیم است پیستون های چدنی بدنه ای بزرگ خیس و سنگین خیس دارند. در حالی که پیستون ساخته شده به وسیله آهنگری بدنه ای فشرده و متراکم دارااست و حدود ۷۰% مقاومتر از دسته ریختگی آن است. امروزه در اتومبیل های سواری، از پیستون های آلومینیمی، به عامل سبکی و انتقال حرارت بهتر، به کار گیری می گردد، که به دو شیوه ریختگی یا این که آهنگری ساخته می شوند. کالا آن ها از چدن یا آلومینیم میباشد پیستون های چدنی بدنه ای پهناور تر و سنگین خیس دارند. برای مثال در دو نوع ماشین اساسی میزان پیستون های مشابه ، خودرویی که حساس پیستون بیشتری می باشد ، توان بیشتری خواهد داشت. این جور پیستون وزن سبکتر و استحکام بیشتری دارند. ادله همین تفاوت اینست که مواد بکار رفته در پیستونهای اتومبیلها دارای وزن سبکتر خود اذن کار در سرعتهای اکثر و انعطاف پذیری در سرعتهای متعدد را به پیستونها میدهند. در شکل ذیل ، شیارهای سوپاپ تولید شده در یک پیستون گنبدی رخ را می بینید. اگر از نوشتن همین مطلب لذت بردید و مطمئنا می توانید داده ها بیشتری در آیتم پیستون شاتون لطفا از صفحه ما بخواهید.